در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

بررسی مسئله طلاق ویا ازهم گستخگی

جامعه شناسان ، مسائل اجتماعی را بر اساس نظریات مختلف جامعه شناختی مورد بررسی قرار می دهند و از نظریه ها و عقاید مختلف جهت تبیین مسائل و ضروریات استفاده می کنند . از جمله این تبیینات ، تبیین کارکردی است که طلاق را برای کل نظام اجتماعی لازم می داند و به آثار و نتایج آن توجه می نماید . بر این اساس از جمله کارکردهای طلاق عبارتند از :

  • پیشگیری از ایجاد مشکلاتی از قبیل انحرافات جنسی ، خودکشی ، اعتیاد به مواد مخدر ، سرقت و ... زیرا خانواده ای که در آن اختلاف و نزاع و جدال و مشاجره و ... وجود داشته باشد کانونی مناسب برای رفع نیازمندی های عاطفی و جسمانی و اقتصادی و روانی اعضای آن نخواهد بود و اگر فردی خود را مجبور به زندگی در چنین خانواده ای بیابد به علت وجود نیازهای فوق و در جهت پاسخگویی به آنها به انواع مشکلات و مسائل اجتماعی مبتلا می گردد . اما طلاق راه حل مناسبی است تابه این نیازها با ازدواج دیگری به طور مناسب و مشروع پاسخ داده شود .
  • پیشگیری از ایجاد و تولد اطفالی که با تربیت در محیط متشنج و مضطرب خانواده ای پر از مشاجره و منازعه به دامان اجتماع پناه می برند و از خانواده رو گردان شده به انواع انحرافات اجتماعی آلوده و گرفتار می شوند .
  • آزادی طرفین ازدواج از قیود زندگی مشترکی نا مطلوب در حالی که به ازای این قیود منافعی نیز شامل حالشان نمی شود . زیرا عدم تفاهم آن دو ، جو پیشرفت و همکاری و امنیت و آرامش در روابط صمیمانه را که لازمه سعادت و ایجاد فرصت های مناسب ترقی و منفعت است ،از بین برده است .
  • جلوگیری از آسیب های روانی و بیماری های روحی که در اثر حضور در جوی نامساعد و پر تلاطم امکان ظهور می یابند .
  • تربیت فرزندان در محیطی آرام و دور از تشنجات و منازعات والدین ،حتی اگر نزد یکی از آن ها تربیت شوند و جلوگیری از ایجاد اختلالات روانی در کودکان بدین وسیله . و...

جامعه شناسان ، مسائل اجتماعی را بر اساس نظریات مختلف جامعه شناختی مورد بررسی قرار می دهند و از نظریه ها و عقاید مختلف جهت تبیین مسائل و ضروریات استفاده می کنند . از جمله این تبیینات ، تبیین کارکردی است که طلاق را برای کل نظام اجتماعی لازم می داند و به آثار و نتایج آن توجه می نماید . بر این اساس از جمله کارکردهای طلاق عبارتند از :

  • پیشگیری از ایجاد مشکلاتی از قبیل انحرافات جنسی ، خودکشی ، اعتیاد به مواد مخدر ، سرقت و ... زیرا خانواده ای که در آن اختلاف و نزاع و جدال و مشاجره و ... وجود داشته باشد کانونی مناسب برای رفع نیازمندی های عاطفی و جسمانی و اقتصادی و روانی اعضای آن نخواهد بود و اگر فردی خود را مجبور به زندگی در چنین خانواده ای بیابد به علت وجود نیازهای فوق و در جهت پاسخگویی به آنها به انواع مشکلات و مسائل اجتماعی مبتلا می گردد . اما طلاق راه حل مناسبی است تابه این نیازها با ازدواج دیگری به طور مناسب و مشروع پاسخ داده شود .
  • پیشگیری از ایجاد و تولد اطفالی که با تربیت در محیط متشنج و مضطرب خانواده ای پر از مشاجره و منازعه به دامان اجتماع پناه می برند و از خانواده رو گردان شده به انواع انحرافات اجتماعی آلوده و گرفتار می شوند .
  • آزادی طرفین ازدواج از قیود زندگی مشترکی نا مطلوب در حالی که به ازای این قیود منافعی نیز شامل حالشان نمی شود . زیرا عدم تفاهم آن دو ، جو پیشرفت و همکاری و امنیت و آرامش در روابط صمیمانه را که لازمه سعادت و ایجاد فرصت های مناسب ترقی و منفعت است ،از بین برده است .
  • جلوگیری از آسیب های روانی و بیماری های روحی که در اثر حضور در جوی نامساعد و پر تلاطم امکان ظهور می یابند .
  • تربیت فرزندان در محیطی آرام و دور از تشنجات و منازعات والدین ،حتی اگر نزد یکی از آن ها تربیت شوند و جلوگیری از ایجاد اختلالات روانی در کودکان بدین وسیله . و...

 البته کارکرد گرایان تنها به مزایای این امر آن هم برای عده خاصی، توجه می کنند و معایب این مسئله و  معضل اجتماعی را که بسیار بیشتر از کارکرد ها  و نتایج آن می باشد ، فراموش می نمایند . از جمله این معایب عبارتند از :

  • عدم سعی و تلاش و مجاهده توسط زوجین جهت اصلاح خود و برقرار داشتن کانون خانواده که اساسی ترین واحد اجتماعی است و با ایجاد همبستگی در آن ، اعضای آن به پیشرفت های عظیمه نائل می گردند و در این عالم سعادت و کامرانی حاصل می کنند و امور و احوالشان منظم می شود و از آرامش و آسایش برخوردار می شوند .
  • استفاده بسیار سریع افراد از این راه حل و ظهور شکست و آسیب روحی برای ایشان ، ،زیرا وابستگی عاطفی هر قدر قلیل حد اقل در دوران کوتاه همزیستی تا حدی ایجاد شده و جدایی سبب از دست دادن آن و شکست در زندگی می گردد .
  • بی سرپرستی کودکان و عدم تربیت آنها و بزه کاری و پرخاشگری و ناسازگاری و افت تحصیلی و فحشا و ایجاد تمایلات همجنس گرایانه و کاهش میل به ازدواج در ایشان و تقلیل اعتماد به نفس و اعتماد به زندگی و تزلزل عاطفی و کلأ ایجاد آسیب های روانی و اجتماعی .
  • ایجاد مشکلاتی برای کودکان به علت ازدواج مجدد والدین .
  • فقدان همان حداقل پاسخگویی به نیازها و گرفتاری به انواع انحرافاتت جهت رفع نیازها، در صورت عدم ازدواج مجدد .
  • گسست ارتباطات خویشاوندی که با ازدواج به وجود آمده و بالنتیجه تزلزل ارتباطات اجتماعی در سطح گسترده و ...

  شاید براستی اگر همه این معایب یا گژ کارکردها  در کنار هم مورد نظر قرار گیرند محاسن و کارکردهای طلاق بی ارزش و مضر ملاحظه گردد، مگر در موارد بسیار استثنایی که حقیقتأ راه حل دیگری به جز طلاق موجود نباشد .

      نظریه دیگری که می توان به واسطه آن به تبیین طلاق پرداخت انتقال فرهنگی می باشد . مطابق این نظریه طلاق و انجام آن و یا درخواست آن و یا تفکر به آن به عنوان راه حل رفع مشکلات زندگی از طریق معاشرت با دوستان غیر مناسب و داشتن روابط اجتماعی با انواع خاصی از مردم که مثلأ در این مورد وی را به طلاق تشویق  می نمایند و یا انگیزه جدایی وی را ایجاد می کنند ، بارز می شود .

 با شروع زندگی مشترک فرد خود را مقید به مسائلی می بیند که تا قبل از آن وجود نداشته است . کارهای سخت و تکراری و بدون مزد ظاهری در منزل ، تأمین اقتصاد و معاش خانواده ، ارتباط با خویشاوندان همسر ، اختصاص اوقاتی به امور همسر و توجه به او و تفکر در مورد مسائل او ، اداره فرزند یا فرزندان و تربیت آنها و رسیدگی به مسائل جسمانی و انسانی و روحانی ایشان ، مشغله های فکری اداره امور خانواده و ... همه مسائلی هستند که تنها در کنار شیرینی های زندگی مشترک که از عشق و محبت ناشی می شود قابل تحمل می باشند . اما در خانواده ای که این عشق و محبت و این انگیزه قوی جهت ادامه زندگی وجود ندارد ، مزایای زندگی دوران تجرد و عدم وجود این قید و بندهادر آن، خود را به نحو بارزی جلوه می دهند و فرد تقیداتی را که تفرد برای او ایجاد می کند ، نمی بیند و نیازهای جسمانی و مادی و عاطفی و ... او که اکنون پاسخ گفته می شوند مورد غفلت قرار می گیرد ، زیرا فعلأ بی جواب نمانده و بدین نحو تصمیم به طلاق می گیرد . در این مسیر آنچه بیشترین نقش را ایفا می کند دوستان و رفقای فرد هستند که وی را به چنین کاری به نحو مستقیم و یا غیر مستقیم تشویق می نمایند . فرد چون دوستان خود را فارغ از اختصاص وقت به همسر و غیرمقید به تأمین اقتصادی او و دیگر امور منزل و ... می بیند و چون با استهزاءدوستان به علت پایبندی فرد به زندگی مشترک روبرو می شود ، فراموش می کند که او این امور را در غالب چه رفع حوائجی بر عهده گرفته است و محصوریت در زندگی مشترک را کاری عبث و بیهوده می بیند . همچنین تشویق دوستان به طور مستقیم در هنگام ظهور کوچک ترین مشکل در زندگی مشترک عاملی مؤثر در بروز مسئله طلاق است . این که رفاه ،آسایش ،آزادی و در بند نبودن خود را به وی اظهار داشته و حتی گاهی او را به القابی ملقب ساخته و یا به ازدواج مجدد با کسانی که اصلأ شاید امکان هم نداشته باشد مخاطب می سازند ، همه اموری است که انگیزه طلاق شده،وی را به این امر تشویق می نماید .

 لبته فرد نباید هرگز از تقیدات دوران تجرد و منافع دوران زندگی مشترک غافل ماند چه که هر دوران محدودیتها و مزایای مختص به خود را دارد که در اختیار فرد قرار می گیرد . در این مسئله نقش والدین ، رسانه های گروهی و ... بسیار مؤثر است تا حتی در صورت وجود و بروز مشکل ، حل و رفع گردد و تفکر به مسئله طلاق کمرنگ تر شود . این که افراد تعلیم داده شوند تا مشکلات خود را خود حل نمایند و اجازه ندهند مشکلات نزد دوست و آشنا و ... بروز کند ، آنها نیز اجازه تشویق به چنین مسئله ای را به خود نمی دهند و تا حدی و در موارد بسیاری کانون خانواده پا بر جا خواهد ماند .

 تبیین این مسئله با استفاده از نظریه برچسب زنی نیز امکان پذیر است؛چه که مطابق این نظریه طلاق و وقوع آن و یا ایجاد اختلاف و تشدید آن فرایندی است که توسط عده ای که زوج و زوجه را به سمت این مسئله سوق می دهند ، صورت می پذیرد . این امر بدین نحو است که اطرافیان دو فردی که زندگی مشترک خود را آغاز می کنند به محض ملاحظه و مشاهده کوچکترین اختلاف نظر و یا حتی برداشت خود از گونه ای از رفتار آن دو ، شروع به نقل و انتقال آن و بزرگ نمودن این مسئله و زدن برچسب وجود اختلاف بزرگ و حل نشدنی و عدم تفاهم و ناسازگاری و .. می کنند .

گفتگوها و حرفهای پیش از ازدواج نیز می تواند در این مسئله مؤثر باشد . از هنگامی که دو نفر قصد ازدواج با یکدیگر را می نمایند هر کس با طرز تفکر و برداشت و تصوری که از رفتار و خلقیات و سلوک آنها دارد، شروع به قضاوت می کند و از ابتدا، انتهای این زندگی را پیش بینی می نماید و خواه ناخواه این مطالب به سمع ایشان نیز می رسد . این مسئله سبب می شود تا زن و شوهر به محض احساس کوچکتری تفاوت و نه حتی اختلاف ، پیش بینی دیگران را تداعی کنند و به پرورش آن در فکر و ذهن و در نتیجه در اعمال و رفتار خود پردازند . گاهی نیز که قبل از ازدواج چنین مطالبی مطرح نشود در ابتدای زندگی مشترک که تفاوت سلائق و نظرات با در کنار هم قرار گرفتن افراد خود را ظاهر می سازند ، چنانچه دیگران از آن آگاه شوند ، شروع به تشویق طرفین به مقابله و احقاق حق می نمایند . این مسئله امر را بر زن و شوهر مشتبه می سازد که حقیقتأ اختلاف دارند و امکان رفع اختلافات و یا پذیرش تفاوتها وجود ندارد و این خود بازخورد در ارتباط زن و شوهر یافته ، تفاوتها به اختلافات و اختلافات به مشاجرات و ناسازگاری ها می انجامد .

در این مورد نیز شاید بهترین راه حل پذیرش تفاوتها و در نظر گرفتن آنها به عنوان عوامل تکامل فرد مقابل و بالنتیجه عدم بازگو نمودن آنها در نزد اطرافیان باشد که از مسئله برچسب زدن؛ یعنی اظهار عدم تفاهم و ناسازگاری طرفین جلوگیری نموده، میزان طلاق هایی که به علل کاذب و غیر واقعی اتفاق می افتد را کاهش می دهد . بدون شک در همه موارد فوق الذکر از جمله اموری که می تواند فرد را از طلاق باز دازد ، انتخاب همسر به نحوی صحیح و مناسب ، انتخاب آگاهانه دوستان ، تمیز اصل و فرع در زندگی ، عدم سختگیری در جزئیات ، رازداری ، توجه به نیاز های همسر ، تحمل و گذشت ، بخشندگی و اغماض ، توجه به تقدس امر ازدواج و محوریت ارتباط روحانی زوجین و ... می باشد .

 

نظرات 8 + ارسال نظر
محمد اراسته سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 04:44 ب.ظ

ازادی واندیشه را نمیتوان لینگ نکرد ماشمارالینک کردیم شما هم مارا افتخار دهیدانشالله دراینده ما بتوانیم از قلم وبیان شما استفاده ببریم

با تشکر از شما وممنون من هم شمارا لینک میکنم

بهار چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:09 ب.ظ http://tanhataraztoo.blogfa.com

سلام ممنونم که به وبلاگ من سرزدین
وب شماهم بسیار جالبه
موفق باشید

خیلی ممنون نظرلطفتونه

عبدالحمید سعدینی پنج‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:22 ق.ظ http://hamidsadini.blogfa.com

متشکرم که به ماسرزدید. امیدوارم همیشه به روز و بهروز باشید. درخدمتش ما بیشتر خواهیم بود. انشالله

خیلی ممنون دوست عزیز عدینی بزرگوار ومحترم ما نیز در خدمت شما هستیم .
انشالله موفق وموید باشید

محمد آرمیان پنج‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:27 ب.ظ http://www. watwajahi.blogspot.com

سلام مطالبی که مینویسید بسیار ارزشمند مقید و مثبت است
بهمین دلیل سایت شما را در سایت خود لینک کردم در کارتان موفق و موید باشید با احترام - آرمیان

استاد آرمیان سلام مارااز دتیای مجازی اینترنت پذیرا باشید شما هم سایت زیبایی دارید موفق وموید باشید.
شمانیز درسایت ما لینک شدید .

ارتباط جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:33 ق.ظ http://www.ertebat.blogsky.com

سلام
خیلی ممنونم از لینکتون
براتون آرزوی موفقیت می کنم

علیک سلام
شما هم موفق وموید باشید .

سروش شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:52 ب.ظ http://www.grovg.blogsky.com/

سلام باارزوی موفقیت برای شما انشاالله دراینده باذکرماخوز
بتوانیم ازمطالب شما استفاده ببریم ارزوداریم شما که درجایگاه بالاتری از دانش هستید مسائیل اجتماعی وفرهنگی جامعه رابه رشته تحریر دراورید که مابتوانیم از ان استفاده کنیم
موفقیت شما ارزوی ماwww.grovg.blogsky.com/

علیک سلام دوست عزیز .
باتشکر از شما که وب ماسری زدید ممنون .
موفق وموید باشید

آل دوستین جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:01 ب.ظ

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته وبعد
سعادت مندی وسلامتی شما را ازپیشگاه إیزد منان مسألت دارم انشاالله دراینده بتوانیم ازمطالب شما استفاده ببریم آرزو داریم شما که درجایگاه بالاتری از دانش هستید مسائل اجتماعی وفرهنگی جامعه را به رشته تحریر دراورید تامردم از ان استفاده کنند ومزدس در صغحات اعمال شما ثبت گردد ب یوم لا ینغع مال ولا بنون إلا من أتی الله بقلب سلیم
موفقیت شما ارزوی

وعلیکم السلام دوست عزیز
باتشکراز شما که قدم رنجه فرمودید وبه کلبه حقیرانه ما سرزدید .ممنون .

نام من عشق است آیا می شناسیدم؟ چهارشنبه 19 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:50 ق.ظ http://www.00000088.blogfa.com

مطالب خوبی بود استفاده کردم

علیک سلام ؛
باتشکر از شمادوست عزیز که وب

سرزدید امیدواریم که میزبانی خوب

برای شما بوده باشیم .

موفقیت شما آرزوی قلبی ماست .

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد