در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

درس های از احادیث پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم

بسم الله الرحمن الرحیم. 

عن سعد بن مالک بن سنان الخدری رضی الله عنه آن رسوالله صلی الله وعلیه وسلم قال:لا ضررولاضرار 

از سعدبن مالک بن سنان الخدری روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اندبه خودت ضررنرسان وبه دیگران نیز ضرری نرسان. 

همانطورکه میدانید اسلام دینی یست که تمامی مراحل زندگی انسان را دربرمیگیرد وهرکسی که به دستورات آن عمل کند قطعا پیروز وسربلند سعادتمنددنیا وآخرت خواهد شدوهرکسی ازآنها سربازبزند بدبخت دنیا وآخرت خواهدشد. 

حدیث فوق برای بشریت درسی عظیم میدهد که ای انسانها نه بخود ونه به دیگران ضر وزیانی برسانید .علمای بزرگ اسلام درمورد این حدیث اقوالی متعدد دارند بعضی ها گفته اند که لاضر ولاضرار به یک معنا هستند وتکرارآنهابرای تاکید است واین بدان معناست که ضرروزیان رسانیدن به دیگران است.وبعضی دیگر گفته اند که بین ضرروضرار اختلاف است ضرربمعنی آزار واذیت وضرررساندن به دیگران ودرآن منفعتی وسودی برای ضررسانده باشد.مثلا به تجارت دیگران ضرربرسانم تادرمقابل ازشکست آنها بهره ببرم واما ضراربه دیگران ضرروآسیب رساندن درصورتیکه نفعی وسودی عاید شخص خودضرررسانده نمی شود. 

درهرصورت ضررساندن به دیگران که با هرصورتی باشدازنظراسلام ممنوع ومحرم میباشد.ودین اسلام مارا دعوت به نفع رسانی به خود ومجتمع وهم نوعان مان میکند  

ضرردرلغت بمعنایی گزند ونقصان زیان ومقابل نفع است وزیان به معنای نقصان خسارت ضروضدسود می باشد وآنچه ضرر برساندویاسبب زیان وخسارت وآسیب گرددزیان آور میشود.ودراصطلاح فقه وحقوق عبارت ازآزارویانقصان وکاستی ناخوشایندی یست که دریکی ازضروریات پنج گانه جان مال دین عقل وآبروحاصل میشود . 

پیامبراسلام صلی الله علیه وسلم با این حدیث کوچک امت اسلام را متوجه میکنند . 

 بنابراین از لحاظ لغوی این دو کلمه مترادف یکدیگرند. 
 انواد ضرر ضرروزیان به دودسته تقسیم میشود ضررهای مادی ومعنوی  
اما ضرر مادی
 در امور کیفری، ضرر و زیان مادی یا مالی، خسارتی است که بر اثر ارتکاب جرم به اموال و دارایی مجنیٌ‌علیه وارد می‌شود و به صورت کاهش دارایی مثبت (از بین رفتن اعیان و اموال یا کاهش ارزش آنها) یا افزایش دارایی منفی (اشتغال ذمُه) متجلی می‌گردد.
 ضررمعنوی؛
2
 در حقوق خارجی اغلب آن را در مقابل خسارت مادی قرار می‌دهند و آن را عبارت از ضرری می‌دانند که به دارایی معنوی شخصی وارد می‌شود و متشکل از دو قسمت اجتماعی و عاطفی است. پس در تعریف آن می‌توان چنین گفت که خسارت معنوی، ضرر و زیان  وارد شده به شهرت، حیثیت و آبرو، آزادی، معتقدات مذهبی، حیات، زیبایی،
احساسات و عواطف و علایق خانوادگی است.
در مورد جبران آن دادگاه می‌تواند علاوه بر صدور حکم به خسارت مالی، حکم به رفع زیان از طریق دیگر مثل الزام به عذر خواهی و درج حکم در جراید و امثال ان بنماید.  
بنابراین ازاین حدیث مطهر نتیجه میگیریم ضرررساندن به خود ودیگران خصلتی پست ونادرست وخلاف عقل ومنطق میباشد وسبب پیش آمدن بغض وکینه وکراهیت در بین افراد ودشمنی را برآنها حاکم میکند ....... 
به امید روزیکه همه ما انسانها خصوصا مسلمانان از این حدیث گهر بار درس عبرت بگیرند وآنرا درزندگیشان بکار ببندند. 
به امید آنروز انشالله