در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

حملة مغول: 1219 – 1258م((۱))

حملة مغول: 1219 – 1258م

در اینجا بار دیگر تاریخ این حقیقت را مدلل کرد که آسایش حاصل از تمدن موجب غلبة اقوام وحشی بر مردم متمدن می‌شود. سلجوقیان قلمرو شرقی اسلام را نیرویی تازه داده بودند، اما آنها نیز به سستی و تن پروری خو کرده، و اجازه داده بودند دولت ملکشاه به کشورهایی مستقل تقسیم شود که از نظر فرهنگی درخشان، اما از لحاظ نظامی ضعیف بودند، تعصب دینی و نژادی مردم را به دسته‌های مخالف و متخاصم تقسیم کرده بود و نگذاشت برای مقاومت در برابر صلیبیان متحد شوند.

در همین اوقات، در دشتها و صحراهای شمال باختری آسیا، مغولان بر اثر تحمل سختی‌ها و کثرت توالد پیوسته نیرو می‌گرفتند. آنها در خیمه‌ها یا در هوای آزاد به سر می‌بردند، به دنبال گله‌های خود به مراتع تازه حرکت می‌کردند، لباسشان را از پوست گاو تهیه می‌کردند، و با هیجان و علاقه رسوم جنگ می‌آموختند. این هونهای جدید، چون خویشان هشت قرن پیش خود، در به کار بردن خنجر و شمشیر و در تیراندازی از پشت اسبان بادپا مهارت داشتند. اگر گفتة جووانی د پیانوکارپینی، مبلغ مسیحی، را دربارة آنها بپذیریم، «این جماعت هر چه به دستشان می‌رسید، حتی شپش، را می‌خوردند»؛ 116 و از خوردن موش صحرایی، گربه،‌ سگ، و خون آدمی بدشان نمی‌آمد، . چنگیز خان (549 ـ 624 هـ‌ ق، 1167 ـ 1227م) این اقوام را به کمک مقررات سخت نظم و سامان داد، و از آنها نیروی عظیمی ساخت و آنان را برای فتح آسیای مرکزی از رود ولگا تا

دیوار بزرگ چین به حرکت آورد. هنگامی که چنگیز از پایتخت خود قراقروم غایب بود، یک سردار مغول بر ضد او برخاست، و با علاءالدین محمد، پادشاه دولت مستقل خوارزم، همپیمان شد. چنگیز این فتنه را سرکوب، و به شاه پیشنهاد صلح کرد؛ و او پذیرفت. ولی، کمی بعد، در ماوراءالنهر، دو بازرگان مغول، به عنوان جاسوس به وسیلة حاکم سلطان در اترار کشته شدند. چنگیز تقاضا کرد حاکم را برای تنبیه به او تسلیم کنند؛ شاه این تقاضا را نپذیرفت، رئیس فرستادگان مغول را بکشت، و بقیه را ریش تراشید و بازگرداند. چنگیز خان به جنگ برخاست و هجوم مغول بر دیار اسلام آغاز شد (616 هـ ق، 1219م).

سپاه مغول، به فرماندهی جوجی، پسر خان، 400,000 سپاه سلطان محمد را در نزدیک جند بشکست؛ و سلطان در نتیجة این شکست به سمرقند گریخت و 160,000 کشته در میدان به جا گذاشت. یک سپاه دیگر مغول به فرماندهی جغتای، پسر خان، به سوی اترار راند، آنجا را گشود و غارت کرد. سپاه سوم، به فرماندهی خود خان، به سوی بخارا راند و شهر را بسوخت، هزاران زن را به اسارت گرفت، و 30,000 مرد را بکشت. سمرقند و بلخ بی جنگ تسلیم شدند، اما از غارت و کشتار جمعی نجات نیافتند. ابن بطوطه، که صد سال بعد این شهرها را دیده است، گوید که هنوز غالب آنجا خرابه و لانة بوم است. تولی خان، پسر چنگیز، با 70,000 سپاه به خراسان حمله برد، و به هر شهری که رسید آن را ویران کرد. مغولان اسیران را پیش صف خود می‌نهادند و مختارشان می‌گذاشتند که یا با هموطنان پیش رو بجنگند یا از پشت سر کشته شوند. مرو به خیانت گشوده شد و پاک بسوخت؛ کتابخانه‌های شهر، که مایة فخر اسلام بود، طعمة آتش شد؛ به مردم آن اجازه دادند با دارایی خود از شهر خارج شوند، تا در بیرون شهر تک تک آنها را غارت و کشتار کنند. به گفتة مورخان مسلمان، این کشتار سیزده روز دوام داشت و 1,300,000 کس هلاک شد. نیشابور مدتی دراز شجاعانه مقاومت کرد و چون تسلیم شد (618 هـ ق، 1221م) همة مردان و زنان و کودکان شهر را، به جز چهارصد صنعتگر ماهری که به مغولستان فرستاده شدند، از دم تیغ گذرانیدند و از سرکشتگان هرمی وحشت‌انگیز ساختند. شهر زیبای ری با 3000 مسجد و کارگاههای سفال معروف ویران شد و، به گفته یک تاریخنویس مسلمان، همة مردمش کشته شدند. پسر سلطان محمد، سلطان جلال‌الدین، سپاه تازه‌ای از ترکان فراهم آورد، بر لب رود سند با چنگیز پیکار کرد، ولی شکست خورد و به دهلی گریخت. هرات بر ضد حاکم مغول طغیان کرد، و به عنوان مجازات 000’60 کس از مردم آنجا کشته شدند. این وحشیگری جزو روش جنگی مغولان بود؛ می‌خواستند در قلب مخالفان آتی خود رعبی فلج کننده بنشانند و در میان مغلوبین هیج امکان طغیانی باقی نگذارند ـ و منظورشان هم عملی شد. 

این بحث ادامه دارد ....................................................

نظرات 9 + ارسال نظر
محمداراسته سه‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 07:32 ب.ظ http://m-arasteh.blogfa.com/

سلام استاد
خوشهال شدم دیدم بروزشده ئی فکرکردم بااینترنت وبه قول جوانان دنیای مجازی قهرکرده ئی بسیارخوشهال شدم حجمه هاادامه دارد وما بیسنگرولنگرشده ایم کرم ویاویروس اینترنت وکامپیوترکه شایدخداوندازهمین راه روزی مارابرساندونانی به کف آریم وخوریم
نمیدانم کجاخواندم تاریخ دان بزرگی ویاتاریخ بازبزرگی نوشته بودمغول درحمله ایران کاره ئی نبودمغول خودما ایرانیها بودیم
اگرمرجع رایافتم خدمت شمامینویسم
برای شماارزوی بهترین هارادارم

دخترخلیج چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 01:15 ق.ظ http://www.dkh.blogsky.com

من این روزها خیلی مدیون دوستان میشوم ! کوتاهی منو واسه سر نزدن به شما ببخشین !
باشه تا جبران کنم !

ابوعمار چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 05:52 ق.ظ http://majd21.blogfa.com

سلام دوست عزیز
مطلب مهم و جالبی بود. ان شاالله استفاده خواهم کرد.
التماس دعا

مسعود چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:02 ق.ظ http://masoudzerehizade.blogfa

سلام با ارزوی موفقییت به شما من شما رو لینک کردم

علیکم السلام
شما هم نیز لینک شدید

امید چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:35 ق.ظ http://www.radeyar.blogfa.com

مستراح نوشت امروز متولد شد ، می تونی بیای ببینی بخونی و نهایت لذت رو ببری!!

ساز موافق چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 03:06 ب.ظ

سلام خیلی زحمت کشیدید مطلب خوبی را انتخاب کردید
بس عنوان را از کجا گرفیه ای ننوشنه اید تا بیشتر استفاده کنیم

علیکم السلام ؛
عنوان را از هیچ جا نگرفته ام فقط از چندین کتاب تاریخی استفاده کرد ه ائم

رامی بازگری چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 06:55 ب.ظ http://rostaibazger.blogfa.com

سلام سرورعزیز
مقاله ای زیباوقشنگ به تحریر دراورده اید باخواندن این مقاله بسیار لزت بردم وازگذشت تاریخ مغول اشنایی بیشتری یافتم
هرچه که به ماسرنمی زنی ولی ماهمیشه وهرروز سری بسایت شما میزنیم واز اندیش بزرگ شما استفاده لازم رامی بریم..
دوست گرامی موفق وسرفرازباشید

رهگذر پنج‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 07:40 ب.ظ

با سلام خدمت شما دوست عزیز
آری هزاران سال از حمله مغول ها به این سرزمین می گذرد ولی همچنان شاهد خوی مغولی در بین مردم این سرزمین هستیم تملق و چاپلوسی و دروغ و غدعه و تزویر و هزاران رزالت های اخلاقی که هدیه متجاوزگران مغول به مردم این دیار بوده همچنان در بین ما موج می زند

علیکم السلام
ممنون از حضورتان
موفق باشید

سیدجلال جمعه 8 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 02:57 ب.ظ http://kolger.blogsky.com/

سلام
این فصلی از تاریخ بود ما هم روزی به تاریخ می پیوندیم و آیندگان به قضاوتمان خواهند پرداخت.

علیکم السلام
ممنون از حضورتان
موفق باشید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد