در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

در مورد آزادی اندیشه وفکر میباشد.

این وب سایت هدفی جزتقریب افکار واندیشه ها چیزی دیگر ندارد وکلیه افکار پیش ما محترم میباشند.ازادی واندیشه یعنی زنده باد مخالف.

ارزش زن ازدیگاه اسلام۵

بسم الله الرحمن الرحیم  

اولین دینی که اعلام نمود که زن انسان هست.ودرقضیه انسانیت با مرد مساوی وهمگام دین مبین اسلان است.خداوند تبارک وتعالی در کتابش در سوره النساء(زنان) اینچنین می فرمایند.

: {یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً کَثِیراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً }النساء1 

ای مردمان از (خشم)پروردگارتان بپرهیزید.پروردگاری که شمارا ازیک انسان بیافرید.وسپسش همسرش راآفرید.وازآن دونفرمردان وزنان فراوانی برروی زمین منتشرساخت.وازخشم خدایی بپرهیزیدکه همدیگررابدو سوگند می دهید.وبپرهیزید.ازاینکه پیوند خویشاوندی را گسیخته داریدوصله رحم را نادیده نگیرید.زیرا بیگمان خداوندمراقب رفتارشماست.وکردار ورفتارشما ازدیده او پنهان نیست. از این آیه به خوبی میتوان استدلال نمود.که در خلقت انسانها وپاداش ثواب وجزاءگناه درروز رستاخیززن ومورد باهم مساوی هستند.چنانکه خداوندتبارک وتعالی درسوره نحل آیه۹۷می فرمایند.((من عمل صالحامن ذکرا او انثی وهو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم باحسن ما کانوا یعملون)) ؤهرکس چه زن وچه مردکارشایسته انجام دهد بدو در این دنیا زندگی پاکیزه وخوشایندی می بخشیم ودرآن دنیا پاداش کارهای( خوب ومتوسط وعالی) آن را برطبق بهترین کارهایش خواهیم داد. 

خداوندآیات زیادی درکتاب مقدسش دارد که به مساوی بودن زن ومرد اشاره نموده و با کوچکترین ظلم نسبت به زن مبارزه نموده است.درجامعه جاهلی اعراب وقتی که زن را بد واورا مایه ننگ وسرشکستگی وبدبختی می دانستند 

وهنگامیکه به یکی ازآنان بشارت دختری داده می شدآنچان ازفرط ناراحتی تعغییر می کردکه رنگ صورتش سیاه میشدوچشمانش سرغ و مملو از خشم وغضب وغم واندوه می شد.با همه این افکار اسلام مبارزه نمودندوبهای زیادی به زن دادند. 

پس زن در اسلام معظم دارایی ارزش وشخصیت وعزت وشرافت وکرامت ودارای حق وحقوق مادی ومعنوی  میباشد.وبرحسب نیاز وساختار جسمانیش یکی سری حقوق برایش تعیین نموده که متاسفانه دشمنان قسم خورده اسلام آنها راظلم  واجحاف در مورد زن می دانند.واسلام وپیروانش را متهم به رعایت نکردن حقوق زنان میکنند.ما سعی میکنیم درحد توان به این قضایا اشاره کوچکی داشته باشیم.وامیدواریم که خداوند مورد رضای خداوند وشما دوستان عزیز قرار بگیرند. 

یکی از ایرادتی که امروزه غربیها از اسلام میگریند این هست که اسلام گفته زن نصف مرد میباشد.اسلام به هیچ وجه نگفته در زمینه خلقت زن نصف مرد میباشد.مگر دریک جاآنهم درفقط در قضیه قضاوت وشهادت.منظوراسلام این هست که زن نمی تواند قاضی بشود.وشهادت او نصف مرد میباشد.نه خود او نصف مرد هست.بلکه مثل مرد کامل می باشد.اگر گفته که زن نمی تواند قاضی باشد.به این خاطر نیست که او ناقص است ومرد کامل بلکه خداوند تبارک وتعالی جسم وروح زن را طوری خلقت نموده که پر از عاطفه ومحبت می باشد.ودر بسیاری از جاها احساسات او برهمه چیز غلبه می کند.وتحت تاثیرآن قرار می گیرد.بخلاف مرد. 

دراسلام اگر کسی برمسند قضاوت می نشیند.بایدعلم کامل به کتاب وسنت وفقیه باشد.وباید قادر به شناخت حق از باطل وخطاء ازصواب وعادل باشد. 

اما ایراد بعدی که از اسلام می گیرند در مورد شهادت زن می باشد.خداوند تبارک وتعالی در کتابش به این قضیه درچندین جااشاره نموده من جمله در سوره البقره آیه ۲۸۲ 

    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُب بَّیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً فَإن کَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً أَوْ لاَ یَسْتَطِیعُ أَن یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِیدَیْنِ من رِّجَالِکُمْ فَإِن لَّمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ یَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَکْتُبُوْهُ صَغِیراً أَو کَبِیراً إِلَى أَجَلِهِ ذَلِکُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ إِلاَّ أَن تَکُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَکْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَایَعْتُمْ وَلاَ یُضَآرَّ کَاتِبٌ وَلاَ شَهِیدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ. 

ای کسانیکه ایمان آورده اید هرگاه به همدیگر تا مدت معینی(از لحاظ روز ماه وسال)وامی دادید آن را بنویسیدوباید نویسنده ای دادگرانه آن رابنویسد وهیچ نویسنده ای از نوشتن (سند)بدان گونه که خدا بدوآموخته است سرپیچی نکند.پس نویسنده بایدبنویسد وآن کس که حق برذمه است باید املاء کند وازپروردگارش بترسد.وچیزی ازآن نکاهدواگرکسی که برحق ذمه او است کم خرد یا(به سبب کوچکی یابیماری یا پیری)ناتوان باشد یا با سبب کنگی ولالی ویا ناآشنائی با زبان که او نتواند املاء کندباید ولی او(به سبب لالی یا گنگی یا ناآشنائی با زبان ) او نتواند که املاء کند ، باید ولی او ( که شرع یا حاکم برای وی تعیین کرده است ) دادگرانه املاء کند . و دو نفر از مردان خود را به گواهی گیرید ، و اگر دو مرد نبودند ، یک مرد و دو زن ، از میان کسانی گواه کنید که مورد رضایت و اطمینان شما هستند .  -  ( این دو زن به همراه یکدیگر باید شاهد قرار گیرند ) تا اگر یکی انحرافی پیدا کرد ، دیگری بدو یادآوری کند - و چون گواهان را به گواهی خوانند باید که از این کار خودداری نورزند . و از نوشتن وام - خواه کم باشد یا زیاد - تا سررسید آن دلگیر نشوید . این در پیشگاه ( شریعت ) خدا دادگرانه تروبرای گواهی (وصحت شهادت) استوار وبرای آن که دچارشک وتردید نشوید بهتر می باشد.مگر اینکه دادوستد حاضر ونقدی باشدکه میان خود دست به دست می کنید.پس در این صورت برشما باکی نیست.اگرآنرا ننویسید.وهنگامی که خرید وفروش نقدی می کنید بازهم کسانی را به گواهی بگیریدونویسنده وگواه نباید که زیان بینند ونباید که زیان برسانندواگر چنین کنید ازفرمان خدا بیرون رفته اید(وبرحکم اوشوریده اید وازخدا بترسید(اوامر ونواهی اوراپیش چشم دارید)وخداوند(آنچه را که به نفع شما با به زیان شماست)به شما می آموزد.وخداوند به آنچه می کنید آگاه است. 

غربیها ودشمنان قرآن واسلام از آیه فوق استدلال می کنند.که اسلام هیچ ارزشی  برای زن قائل نیست.و نصف مرد میباشد.اگر درآیه فوق دقت کرده باشیدخداوند تبارک وتعالی به این نقطه اشاره می کنندکه (ان تضل احدهما ) درصورت فراموش کردن آن یکی دیگری را به یاد بیاورد.مقصود خداوند در این آیه این هست که اگر یکی فراموش کرد دیگری آنرا به یادبیاورد.امام ابن کثیر در تفسیر معروفش می فرمایند که قدرت عقل وحافظه دوزن معادل یک مرد می باشد.ومنظور خداوند این نیست که زن هیچ چیزی نمی فهمد.یا اینکه قدرت حفظ ویادآوری را ندارد.دانشمندان قرن حاضر در امریکا وکشورهای غربی به این مسئله پی برده اند دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای امریکابه این نتیجه رسیده اند که اختلاف شدیدی بین مغززن ومرد در زمینه ساختار وقدرت حافظه ویادگیری می باشد.آنها این آزمایش را بین ۳۶زن و۳۶مرد قرار دادند وبه نتیجه آیه فوق دست یافتند. 

در آیه فوق منظور خداوند این هست که زن ضعیف تر از مرد می باشد.هم از نظر ساختار جسمی وبدنی وهم از قدرت حافظه ویادگیری واگربه خوبی به جهان اطرافمان نگاه بکنیم به این مسئله پی خواهیم برد.وطول تاریخ دانشمندان مرد بیشتر از زنان هستند.خداوند عزوجل با حکمت خویش یکی سری امتیازات وخصایص به زنان داده که به مردان نداده ویا اگرداده بسیار کم هست ویابرعکس مثلا نگهداری اطفال خانه داری وحامله شدن غیره خصلتهای زنان هستند که مردان قادربه انجام آنها تنیستند.وجهاد وقتال با کفار هم خصلتهای خاص مردان هستند.که زنان ازانجام آن ناتوانند.

اگر به مکتشفین ومخترعین ودانشمندان بزرگ در طول تاریخ نگاهی بیاندازیم.خواهیم دید که درصد خیلی کمی ازآنها زنان هستند.ویا دربسیاری از تخصصات علمی واکتشافات زنی وجود ندارد. 

اما دشمنان اسلام باز هم به خوبی دستورات آیه فوق را یا متوجه نمی شوند ویا می خواهند ایراد همراه با تعصب ودشمنی بگیرند.درآیه فوق بحث از این هست که اگر بین دو نفر معامله ای انجام گرفت باید شاهدانی حضور داشته باشند.اما قضیه شهادت وگواهی دادن در محکمه یادادگاه وقضاوت می باشذ.آیه فوق فقط در باره معاملات می باشد.پس شهادت دادن در محاکم ودادگاه برای اجرای حکم بستگی به شاهد وگواه بودن زن ومرد نداردفقط معیار قبولیت شهودراستگویی شاهد وگواه می باشد.نه جنسیت آن ونه تعدادآن.از این آیه اینطور میتوان استدلال نمود که فقط در مورد معاملات وبیع وشراء وخرید وفروش می باشد.بسیاری از علمای بزرگ اسلام این قضیه را در کتاب هایشان مطرح نموده اند.خصوصا ابن تیمیة وشاگردش ابن القیم وعلما معاصرشیخ محمد عبدو وغیره وبراین مسئله اتفاق نطر دارند. 

به طوراختصار خواستیم این مسئله مهم را خدمت دوستان عزیز وبزرگواران بیان کنیم.امیدواریم که مورد رضایت حق سبحانه وتعالی قراربگیرد.درپایان اگر معلوماتی اشتباهی ویا غلط نقل کردیم حتما مارا راهنمایی بفرمایید. 

خوشحال میشویم .ومنتظر ادامه بحث باشید. 

باتشکر  

وبلاگ  آزادی واندیشه

 

نظرات 5 + ارسال نظر
وطن خواه چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 07:07 ب.ظ

یار من !برخیز،هنگام وضوست/لحظه ی دیدار و وقت گفتگوست
آب نه،نوری بتابان بر وجود/تا شوی آماده ی عشق و سجود
در زمین بکر فکرت دانه پاش/بعد خود دهقان هر یک دانه باش
فکر آزادی ّوایمان و شفا/می کند ما را ز بیماری جدا
فکر اعجاز و شفا گل می دهد/دانه درهر دانه سنبل می دهد
باغ می گردد دل و احساس تو/حذف می گردد همه وسواس تو
بعد می بینی چه زیبا می شوی /با همه دردی مداوا می شوی

کبوتر گیاوان زمین چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 07:15 ب.ظ

سلام
مطلب بسیار زیبای بود
امیدوارم ادامه اش را هم برایمان بنویسد

[ بدون نام ] چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 07:49 ب.ظ

عزم آن دارم که امشب نیم مست

پایکوبان کوزه دردی به دست

سر به بازار قلندر درنهم

پس به یک ساعت ببازم هر چه هست

تا کی از تزویر باشم خود نمای

تا کی از پندار باشم خود پرست

پرده پندار می باید درید

توبه تزویر می باید شکست


وقت آن باشد که دستی برزنم

چند خواهم بود آخر پای بست

تو بگردان دور تا ما مردوار

دور گردون زیر پای آریم پست

مشتری را خرقه از سر برکشیم

زهره را تا حشر گردانیم مست

همچو عطار از جهت بیرون شویم

بی جهت در رقص آییم از الست

عطار نیشابوری

محمداراسته پنج‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 07:32 ق.ظ http://m-arasteh.blogfa.com/

سلام وصبح عالی بخیر
عرض سلام وادب به دوست دنیای مجازی صاحب آزادی واندیشه مقالات زیبای شمارامیخوانیم انشالله وبلاک شمامثل همیشه پرباروشماخودتان نیزسالم باشیدوتندرست

احسان دوشنبه 27 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:14 ب.ظ

اسلام که درست است آنچه باعث شده آن دشمنان قسم خورده اسلام را متهم کنند رفتار های تعصب گرایانه و تندروی من و توی به ظاهر مسلمان است
متهم واقعی کسانی هستند که به اسم اسلام عقده های نهفته خودشان را به ملتی تحمیل کنند و دینی غیر از دین اسلام واقعی را متولد کنند که اتفاقا آن را اسلام نامیدند.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد